vlak_ikonaPři cestování vlakem nejde jen o to, abychom se dopravili z místa A do místa B, ale také o to, kde na svůj vlak budeme čekat nebo z něj vystupovat. Tento důležitý fakt si uvědomují architekti na celém světě a tak ve světě vznikají skutečně zajímavé a unikátní nádražní budovy. Ať už se jedná o historické stavby v gotickém stylu nebo ultramoderní dopravní uzly, tyto vlakové stanice cestovatele dokáží překvapit nejen svoji architekturou nebo moderním designem, ale také s něčím navíc, například pláží, džunglí nebo nejdelším barem se šampaňským v Evropě. Proto vám zasílám výběr těch nejzajímavějších nádražních budou na světě.

 

REKLAMA

1. Berlin Hauptbahnhof, Berlín, NĚMECKO

Hlavní nádraží v Berlíně je největší železniční křižovatkou v Evropě. Nádraží je samo o sobě působivé svoji architekturou. Bylo dokončeno v roce 2006, má 2 podlaží, 14 nástupišť,  nachází se zde téměř 80 obchodů a v blízkosti je vybudována pláž. Nádraží poskytuje denně služby 1100 domácím i mezinárodním spojům. Obrovské množství skleněných tabulí, ze kterých je budova vyrobena, dovoluje slunečním paprskům vnikat do budovy a denní světlo dokresluje již tak dech beroucí dojem z této moderní  budovy.    

1.Berlin


2. Kuala Lumpur Railway Station, Kuala Lumpur, MALAJSIE


100 let stará nádražní budova v Kuala Lumpur je unikátní směsí východních a západních stylů, i přesto, že mnohým připomíná spíše zámek z pohádky než železniční křižovatku. Budova byla dokončena v roce 1910, ale nádraží bylo později  přestavováno a rozšiřováno. Původní části interiéru můžete vidět v nedalekém hotelu Heritage Station Hotel.   

2.Malajsie


3. Nordpark Cable Railway, Innsbruck, RAKOUSKO

Rakouský kladný vztah k modernímu designu a unikátní architektuře je na této stavbě více než patrný. Tato budova se nachází v Innsbrucku a je dílem známého architektonického studia Zaha Hadid. Komplex tvoří 4 různé, ale tvarem podobné stanice, které vypadají jako by byly vytvořeny z přírodního sněhu a ledu. Aby tato unikátní konstrukce mohla vzniknout, museli architekti použít technologii vyvinutou v automobilovém průmyslu.   

3.Rakousko


4. La Gare de Strasbourg, Štrasburk, FRANCIE


Stavba byla navržena v roce 1883 berlínským architektem Johanem Jacobstahlem. Budova byla v roce 2007 renovována a bylo zde vybudováno nové skleněné průčelí. 120 metrů dlouhá skleněná konstrukce lemující fasádu je citlivě integrována do historické železniční budovy. 25 metrový prostor mezi hlavní budovou a skleněným průčelím slouží jako tranzitní místo pro vlaky, metro, tramvaje a autobusy.  

4.Francie


5. Kanazawa Station, Kanazawa, JAPONSKO

Úžasné spojení futuristické architektury a ikonické japonské dřevěné konstrukce představuje nádraží Kanazawa v prefektuře Ishikawa. Nádraží vítá cestující velkou 14 metrů vysokou branou, která vede ke hlavnímu vchodu. Na výrobu skleněného tunelu, který spojuje východní a západní stranu nádraží bylo použito na 3000 skleněných tabulí.

5.Japonsko


6. Southern Cross Station, Melbourne, AUSTRÁLIE

Vlnící se střecha nádraží Southern Cross v Melbourne je charakteristickým znakem hlavního nádraží ve městě. Nádraží bylo dokončeno v roce 2006 a slouží 15 milionům cestujících ročně. Toto unikátní architektonické provedení získalo od Královského institutu britských architektů prestižní Lubetkinovu cenu za nejvýznamnější novou budovu umístěnou mimo EU.

6.Australie


7. Estación de Atocha, Madrid, ŠPANĚLSKO


Tato železniční budova vznikla v roce 1851 v hlavním městě Španělska a byla postavena známým španělským architektem Rafaelem Moneo, který se rozhodl přeměnit starou budovu v exotickou zahradu. Džungle uprostřed vlakového nádraží v Madridu tvoří dokonalý orientační bod, má rozlohu 4 000 m² a je domovem pro více jak 500 rostlinných i živočišných druhů mj. zde můžeme vidět masožravé rostliny nebo želvy. Mimochodem, na nádraží je také diskotéka.   

7.Spanelsko

8.Chhatrapati Shivaji, Bombaj, INDIE

Impozantní stanice Chhatrapati Shivaji, původně známá jako Viktoriina, je hlavním nádražím v Bombaji a představuje jednu z nejrušnějších dopravních křižovatek v celé Indii. Jeho historie sahá do konce 19. století, kdy bylo navrženo britským architektem Frederickem Williamem Stevensem. V roce 2004 byla tato železniční budova zapsána na seznam kulturního dědictví UNESCO, protože je považována jako vynikající příklad dvou kultur setkávajících se pod jednou střechou. Setkává se zde totiž viktoriánský gotický styl s tradiční indickou architekturou.

8.Indie


9. Antwerp Central Station, Antverpy, BELGIE

Hlavní nádraží zvané „železniční katedrála“ opravdu více připomíná chrám než železniční stanici. Bylo vybudováno v letech 1895-1905 a lidé z celého světa obdivují velkou kupoli nad čekárnou, pozoruhodnou konstrukci viaduktu a neobyčejný styl celé budovy. Nachází se zde také galerie s diamanty a přes 30 obchodů.  

9.Belgie


10. St. Pancras Station, Londýn, VELKÁ BRITÁNIE

Tato nádražní budova uznávaná pro svoji Viktoriánskou architekturu byla vybudována v letech 1864-1868 v Londýně. Tato úžasná historická stavba, která byla v roce 1960 zachráněna před demolicí, byla od roku 2000 renovována a v roce 2007 došlo k jejímu znovuotevření. V rekonstruované budově se nacházejí dvě významné sochy: socha Johna Betjemana a socha Místo setkání – 9 metrů vysoká bronzová socha páru. Lidé čekající na vlak si mohou tuto dobu zpříjemnit sklenkou perlivého vína v nejdelším baru se šampaňským v Evropě.

10.Britanie

REKLAMA