OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

ovzdusi_jihlava_tiskovka_02022011Po dalším roce dlouhodobého sledování kvality ovzduší v Jihlavě se potvrzují předchozí výsledky – největší zatížení přináší nikoliv průmysl, ale doprava. PODÍVEJTE SE NA REPORTÁŽ Z TISKOVÉ KONFERENCE O VÝSLEDCÍCH MONITORINGU OVZDUŠÍ V JIHLAVĚ!



Jihlava je největším městem regionu, centrem zaměstnanosti a jako taková leží nedaleko dálnice D1, je tak nejvíce zatíženo právě dopravou. Druhým významným znečišťovatelem jsou tzv. lokální topeniště, nejvíce vadí zejména spalování odpadků, PET lahví, plastů apod. Přesto je Jihlava z hlediska kvality ovzduší jedním z nejčistších krajských měst v zemi.

Dlouhodobý monitoring ovzduší je společný projekt města Jihlavy a kraje Vysočina. „Výsledky jsou mimo jiné podkladem pro důležité rozvojové dokumenty a také pro územní plán města. Podle něj se určuje, kde a jaký typ průmyslu je možné ve městě umístit, aby nezhoršil životní podmínky obyvatel,“ vysvětlil primátor Jaroslav Vymazal. O náklady na měření kolem šesti set tisíc korun se dělí město a kraj. Primátor Jaroslav Vymazal i krajský radní pro životní prostředí Zdeněk Ryšavý deklarovali, že město i kraj budou měření dál podporovat. „Uvažujeme o provádění podobných měření i na jiných místech kraje. Nabízí se například Velké Meziříčí, které je rovněž blízko dálnice D1 a má velkou průmyslovou zónu,“ naznačil možné další kroky krajský radní Zdeněk Ryšavý.

Výsledky studie dále ukazují, že množství škodlivin v ovzduší za uplynulý rok se nezvýšilo ani nesnížilo. Přesné měření ale zachytí i drobné výkyvy podle povětrnostních podmínek nebo aktuální situace v dopravě. Měřící stanice v areálu společnosti Automotive Lighting za uplynulý rok zaznamenala překročení limitu prachových částic v 55 případech, v celoročním porovnání jsou ale čísla stabilně pod limitem. „Stanice je blízko dopravně velmi zatíženého uzlu dálnice D1 a přivaděče I/38, výsledek je logický. Toto místo je nejzatíženějším v Jihlavě,“ poznamenal František Němec z firmy Envitech Bohemia, která monitoring ovzduší prováděla. Další měřící stanice je v areálu základní školy v Demlově ulici, v předchozích letech byla i ve Velkém Beranově. „Pokud je v případě nehod nebo kalamit převedena doprava z D1 do Jihlavy, stanice v Demlově ulici samozřejmě nárůst částic v ovzduší zaznamená,“ dodal František Němec.

Už původní studie doporučila opatření na snížení zátěže, která se daří městu samostatně nebo ve spolupráci s dalšími institucemi postupně naplňovat. Doporučen je odklon maximálního množství tranzitní dopravy z města a také včasný úklid posypu po zimním ošetřování komunikací. „Situaci pomohou i zdánlivé maličkosti jako jsou keře kolem silnic a na ně navazující další zeleň. Postupně obnovujeme stromořadí, v jarních měsících začne velký projekt ošetření čtyř tisíc stromů s podporou operačního programu životní prostředí,“ uvedla k otázce znečištění ovzduší z dopravy vedoucí odboru životního prostředí Katarína Ruschková. „Lidé by si měli uvědomit, že topit doma by se mělo jenom tím, co je k topení určeno, nikoliv odpadem, zejména PET lahvemi a plasty obecně. Ke kontejneru na tříděný odpad to v Jihlavě nikdo nemá daleko. Spalováním odpadu škodí lidé především sami sobě,“ varuje vedoucí odboru životního prostředí.

 

REKLAMA

REKLAMA