REKLAMA

tramvaj_origPříští týden v pondělí uplyne 120 let od chvíle, kdy do ulic v Praze vyjela první elektrická tramvaj. Od té doby už tramvaje ujely téměř šest miliard vozových kilometrů a svezly více než 36 miliard cestujících, informuje pražský dopravní podnik (DPP).

Dopravní podnik chystá u této příležitosti v pondělí 18. července mezi 10. a 11. hodinou speciální průvod historických a současných vozidel ze střešovického Muzea MHD na Letenské náměstí. Návštěvníci uvidí 11 typů kolejových vozidel, od nejstarších historických až po současné. Následovat bude slavnostní program v Letenských sadech.

V jeho rámci vystoupí pěvecký sbor DPP a dojde k odhalení historického pomníku věnovaného aktuálnímu výročí. Večer je pro zájemce připravené promítání Kinobusu, ten nabídne snímek Dáma na kolejích.

K oslavám se připojí i Národní technické muzeum, které v 15 hodin otevře dopravní halu. Od 18 hodin zde pak proběhnou speciální přednášky.

Zprovozněná pražská trať byla zároveň první elektrickou dráhou v českých zemích. Postavil a vyprojektoval ji významný český elektrotechnik František Křižík, který patřil mezi velké propagátory využití elektřiny v dopravě. V Praze do té doby městskou dopravu zajišťovala od roku 1875 jen soukromá koněspřežná tramvaj.

Trať začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček, kde byla vozovna sloužící současně jako krytá čekárna. V jejím sousedství stála malá elektrárna, která vyráběla pro pohon tramvaje elektrický proud o napětí 150 V. Trať vedla Oveneckou ulicí až na její severní konec u vchodu do Královské obory. Měřila 766 metrů a byla jednokolejná s vidlicovými výhybkami v konečných stanicích. Vzhledem k úspěchu propagační jízdy se následně trať provozovala i v následujících letech a byla prodloužená na 1,4 km. Zájem o trať ovšem postupně upadl a její provoz byl v celkovém výsledku ztrátový.

Provoz na první trati elektrické tramvaje v Praze skončil 15. srpna 1900. Během 10 sezón první česká elektrická dráha přepravila 593 027 cestujících.

Všechny čtyři vozy Křižík poté přestěhoval do Libně, kde od roku 1896 provozoval svůj další soukromý tramvajový dopravní podnik – Elektrickou dráhu Praha – Libeň – Vysočany. Libeňská dráha byla, na rozdíl od letenské tramvaje, mimořádně úspěšná. Než ale elektrické tramvaje začaly dominovat v pražské městské hromadné dopravě, uplynulo ještě několik let.

Tratě elektrických drah zpočátku vznikaly odděleně na pražských předměstích. Kromě již zmíněné Libně, kde trať zajišťovala i spojení Karlína a později i Vysočan, vznikly další samostatné elektrické dráhy v Košířích, na Vinohradech a teprve jako poslední začala provozovat elektrické dráhy v září 1897 i Praha.

Teprve po odkoupení sítě koněspřežné tramvaje od belgického podnikatele Eduarda Otleta Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy a její následné elektrifikaci bylo možné přikročit k budování jednotné tramvajové sítě v pražské aglomeraci.

zdroj: MEDIAFAX
REKLAMA